سرکان ؛ حاصل نگاه تخصصی

سرکان ؛ حاصل نگاه تخصصی

بیشتر از سه سال از تاسیس گروه صنعتی سرکان می‌گذرد و این مجموعه روز به روز در صنعت خودرویی و صنعت فیلتراسیون در حال پیشرفت است. به همین بهانه مصاحبه‌ای کوتاه با محمد چراغی مدیرعامل گروه صنعتی سرکان داشتیم تا با روند به وجود آمدن و مسیر حرکتی این مجموعه بیشتر آشنا شویم.

چرا به فکر تاسیس گروه صنعتی سرکان افتادید؟

درسته که ما به عنوان شرکتی تولیدی با برند فیلتر سرکان در حال طراحی و تولید انواع فیلتر بودیم. اما این شرکت دیگر با شرایط مشابه زمانی که شروع به کار کرده بود مواجه نبود. در سال  1355 که به طور رسمی کار تولید را در ایران آغاز کرد بازار بسیار کوچک‌تر بود و عرضه و تقاضا در سطحی پایین وجود داشت؛ صنایع پیشرفت امروزی خود را نداشتند و فیلترهای تولیدی معطوف به بخش خودرویی بود. با گذشت زمان که بازار بزرگ‌تر شد نیاز به گسترش کار و شرکت سرکان دیده شد پس نیاز بود شرکت‌هایی ایجاد شود که تخصصی به تولید دسته‌بندی‌های فیلتر بپردازند مثل رویین صافی از سال 1385 ، فیلتر پلاست و صبا از سال حدود 1390 که ایجاد شدند و تولیدات تخصصی داشتند. برای توزیع و پخش در بازار هم تنوع محصولی فیلتر سرکان آن قدر زیاد شد که نیاز به توسعه در این بخش جهت ارائه خدمات درست به بازار احساس شد.

پس این مجموعه سهم بالایی در بازار پیدا کرد…

گستردگی محصولاتی که در کارخانه‌های تولیدی ما ساخته و تولید می‌شد بسیار زیاد شد؛ مثلا رویین صافی روی پر تیراژهای خودرویی، هایتک‌ها و تکنولوژی‌دارها کار می‌کرد؛ صبا فیلتر تولید فیلترهای هوا ماشین‌های صنعتی، خودروهای کار را تولید میکرد و پلاست هم فیلترهای پلیمر و هایتک را تولید می‌کرد که برای بازار قطعات خودرو و شرکت های خودرویی بود.

مدیریت و کنترل این گستردگیِ کار چالش آفرین نبود؟

در حین رشد و گسترش کار و زمانی که بر اساس نیاز شروع به توسعه می‌کنیم، چالش‌ها خودنمایی می‌کنند و برای حل این چالش‌ها راهکارهای چند بخشی وجود دارد که در نهایت ایجاد گروه صنعتی سرکان قسمتی از تصمیماتی بود که برای برطرف شدن چالش‌ها انجام شد.

در نهایت، گستردگی در تولید نیازمند نگاهی تخصصی به فروش دارد. تقاضا برای محصولات در تمام نقاط ایران بالا بود برای همین هم ما واحد فروش را در  ابتدا تبدیل به واحد پخش مویرگی و سپس تبدیل به شرکت پخش مویرگی کردیم. تعداد ویزیتورها بالا رفت و تعداد خدماتی که به بازار می‌دادیم هم بیشتر شد و در راستای اهداف گروه صنعتی سرکان و ارائه خدمات، شرکت تولیدی سیالات و روانکارهای خودرو نیز تشکیل شد تا بتوانیم پاسخگوی بازار باشیم. نوع این چالش با مشکلاتی که در تولید به وجود می ‌آید متفاوت است و نحوه تصمیم گیری و نگاهی هم که برای حل مسئله باید در نظر گرفته می‌شد فرق داشت. ما به خاطر آینده و اهداف بلند مدتی که داشتیم در سال 1398 تصمیم گرفتیم گروه صنعتی را تاسیس کنیم تا بسیاری از مسائل مدیریتی هم حل شود تا جهت اهداف سازمان چابک‌تر هم عمل کنیم.

چه اهدافی؟

وقتی در قالب گروهی بزرگ کار می‌کنیم قطعا اهدافی تعیین شده است تا بتوان یکپارچگی را در واحدهای زیر مجموعه تعریف کرد؛ پس لازم است در راستای نیاز بازار، نیاز سازمان و همین اهداف مشخص شده، متناسب با شرایط روز تصمیماتی با رعایت استانداردهای سرکان گرفته شود. به طور مثال تولید انواع سیالات خودرو است که در یک سال گذشته به تحقق پیوست و برندهای های پلاس و ضد یخ سرکان نیز در کنار روغن سرکان قرار گرفتند و اکنون در بازار برای استفاده مشتریان حضور دارد. اهداف گروه صنعتی سرکان بسیار بیشتر است و گام به گام به سمت آن‌ها حرکت می‌کنیم.

پس گروه صنعتی سرکان غیر از فعالیت در زمینه تولید فیلتر فعالیت دیگری هم دارد؟

بله ما کارخانه‌ها و برندهایی برای تولید محصولات ضد یخ و ضد جوش، شیشه شور، روغن موتور، اکتان‌ها و… داریم، سه شرکت دیگر هم داریم شرکت سرکان پخش ایرانیان همانطور که گفتم به امور پخش مویرگی قطعات پرداخته، شرکت کار اندیشان رویین آرنا که خدمات اتوسرویس و فست سرویس را به همه ارائه می‌کند و شبیه آن در ایران نیست! و شرکت دیگری رینگس است که خدمات تحقیقات بازار را برای شرکت‌های فعال در حوزه خودرویی انجام می‌دهد.

به عنوان سوال آخر، آیا گروه صنعتی  نگاهی متفاوت به نیروی کار و پرسنل دارد؟

خیلی وقت است که ما واحدی به اسم منابع انسانی نداریم ما سرمایه انسانی داریم. چرا که از نظر مفهوم کلمه هم منابع با محدودیت همراه و تمام شدنی است؛ تمامی پرسنل برای گروه صنعتی سرکان ارزشمند هستند و به معنای واقعی کلمه سرمایه‌های اصلی سازمان محسوب می‌شوند. سرکان همیشه همینطور بوده و من اعتقاد دارم که اگر این پرسنل نبودند، گروه صنعتی در این جایگاهی که اکنون است، نبود. اینجا پرسنل در هر جایگاهی قطعا کارشان در روند صعودی مجموعه اثر گذار است. ما به این معتقدیم که رشد هر مجموعه مستلزم رشد و تعالی افراد آن است و گروه صنعتی سرکان در راستای این موضوع همیشه در تلاش است و فعالیت‌های متناسبی انجام می‌دهد.

لینک خبر اصلی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.